آیا دانه های سیب و هسته گیلاس سمی است؟
دانه های سیب حاوی اسید سیانیدریک وهسته گیلاس و میوه هایی ازاین دست مثل هلو ،آلو ،بادام ،گلابی و زرد آلو حاوی گلیکوزیدهای سیانیدی می باشد واین در حالی است که بدن قادر به سم زدایی مقدار ناچیزی ازترکیبات سیانیدی است.اگر بطور اتفاقی هسته گیلاس یا دانه های سیب را بلعیده باشید مشکل جدی شما را تهدید نخواهد کرد اماجویدن این دانه ها خطرمسمومیت را افزایش داده و در مورد کودکان و حیوانات خانگی که ریسک پذیری بالایی دارند احتیاط و توجه ویژه ای را می طلبد.
از نشانه های مسمومیت خفیف سردرد و سر گیجه ،اضطراب و تشویش و تهوع می باشد ولی مصرف بالای دانه ها منجر به ایجاد مشکلات و گرفتگی های تنفسی،تشنج ،افزایش فشار خون و ضربان قلب ،نارسایی کلیوی و در نهایت منجر به کما و مرگ می شود.ازبهترین روشهای درمانی تحریک معده و ایجاد تهوع، درمان شیمیایی و استفاده از پادزهر میباشد؛پس در پاسخ سوال باید گفت چنانچه تعداد کمی از این هسته ها و دانه ها را بلعیده باشید بدن شما تجهیزات دفع مسمومیت را در مقدار کم دارد ولی مقادیر بالا دانه های سیب و گیلاس سمی و مرگ آور است.
ترجمه: بهاره محبعلی پژوهشسرای دانش آموزی اسلامشهر
به وبلاگ گروه شیمی شهرستان های استان تهران خوش آمدید